Poprvé ve školce

Jak dítě motivovat před vstupem do MŠ

Povídejte si s dítětem, jaké to v mateřské škole bude, co příjemného bude prožívat společně s dětmi a paní učitelkou, kolik nových kamarádů si najde, co vše se naučí apod. Je potřebné poskytnout dítěti dostatek informací, aby se zbytečně neobávalo neznámého. O školce doma mluvte hezky. „Nestrašte“ své dítě mateřskou školou! Rozhodně by nemělo zaznívat „No počkej, ve školce, tam budeš muset… jak to nebudeš umět, děti se Ti ve školce budou smát…“ Dítě by vnímalo mateřskou školu negativně, vytvářelo si zbytečnou bariéru. Naopak usnadníte Vašemu dítěti adaptační období, když budete společně radostně očekávat nástup dítěte do školky. Těšte se s ním, nechte si vyprávět, co vše se mu líbí a co vše z toho bude také ve školce. Ujistěte dítě, že do školky bude chodit, aby mělo nové kamarády, s nimi si hrálo spoustu zajímavých her, aby si pohrálo s jinými hračkami než má doma… Ujistěte dítě, že ve školce není „odloženo“,  ale že víte, že mu ve školce bude dobře a bude tam rádo.

Jak dítěti pomoci a vstup do školky mu ulehčit

  • Zpočátku volte kratší pobyt dítěte ve školce.
  • Přibalte mu mazlíčka na spaní (oblíbený plyšáček).
  • Rozlučte se krátce. Dlouhé loučení a litování představuje větší problém pro matku než pro dítě samotné. To velmi rychle zapomene a zapojí se do činností ve třídě a mezi ostatní děti. Proto svého potomka zbytečně nestresujte.
  • Buďte trpěliví. Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo.
  • Potomka za zvládnutý pobyt ve školce nezapomeňte pochválit 🙂

Co zajímá paní učitelku

  • jídlo, které vašemu dítěti skutečně nedělá dobře (alergie a netolerance potravin);
  • oblíbená hra a hračka, neoblíbené činnosti;
  • věci, které působí stres a strach, vedou k pláči (hlasité zvuky, spěch, tma…);
  • zvláštní slova, která dítě používá (pokud běžná komunikace ještě dělá problém);
  • kde a s čím je třeba dítěti pomoci (jídlo, oblékání)

Co by mělo dítě před nástupem do MŠ umět

Dítěti ulehčíte zvykání na MŠ, pokud ho povedete k samostatnosti a zvládání sebeobsluhy. Paní učitelka Vašemu dítěti ochotně pomůže, ale Vaše dítě bude klidnější a sebejistější, pokud bude stejně šikovné jako ostatní kamarádi a bude umět:

  • obouvat a zouvat bačkory a boty;
  • poznat si své oblečení (i tak vše dítěti podepište jako prevenci záměny a ztráty);
  • oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (zpočátku nedávejte dítěti příliš složité oblečení, se kterým si nemůže samo poradit). Umožněte dítěti zažívat pocit úspěchu – JÁ UŽ TO TAKÉ UMÍM SÁM !;
  • samo se najíst lžící, pít ze skleničky;
  • používat kapesník, vysmrkat se;
  • používat toaletu (naučte dítě říci si, když potřebuje na WC);
  • umývat si ruce mýdlem, utírat do ručníku, ovládat kohoutek;

Oblečení a věci do školky připravujte s dítětem společně – dítě si bude snadněji pamatovat a vše své poznávat. Ukazujte mu, kam jeho věci v šatně nebo ve třídě ukládáte. Pokud to zvládne, nechte jej, aby si vše uložilo samo.