Pozitivní podpora chování žáků
V naší škole zavádíme metodiku PBIS (Positive Behavioral Interventions & Supports) - systém pozitivní podpory chování, který se zaměřuje na prevenci nevhodného chování prostřednictvím výuky a posilování pozitivního chování.
"PBIS je preventivní systém, který vytváří školní prostředí podporující úspěch všech žáků ve vzdělávání i v sociálních dovednostech. Je založený na důkazech, posílený výzkumy a orientovaný na data."
Místo tradičního přístupu zaměřeného na řešení problémů a nevhodného chování až po jeho výskytu, PBIS klade důraz na prevenci, učení očekávaného chování a oceňování pozitivních projevů.
Lepší školní klima
Vytváříme prostředí, kde se všichni cítí bezpečně a respektovaně
Prevence problémů
Zaměřujeme se na prevenci nevhodného chování ještě předtím, než nastane
Pozitivní vztahy
Budujeme silnější vztahy mezi žáky navzájem i mezi žáky a učiteli
Oceňování úspěchů
Učíme se rozpoznávat a oceňovat pozitivní chování v celé školní komunitě

Výuka očekávaného chování
PBIS systematicky učí žáky, jak se chovat ve všech školních prostorách prostřednictvím modelování a nácviku.
Hodnoty PBIS v naší škole
V rámci PBIS jsme definovali tři základní hodnoty, které jsou pilíři očekávaného chování v naší škole. Tyto hodnoty jsme společně vybrali a srozumitelně je představili všem žákům.
Bezpečí
Chováme se tak, abychom neohrozili zdraví a bezpečí své ani ostatních.
- Chodíme pomalu a vpravo
- Pečujeme o své věci a respektujeme věci druhých
- Hlásíme nebezpečné situace dospělým
- Hrajeme si bezpečně a držíme se stanovených pravidel
- Nikdy neubližujeme druhým
Ohleduplnost
Jednáme s respektem k sobě, ostatním i k prostředí kolem nás.
- Mluvíme slušně a přiměřeně hlasitě
- Nasloucháme ostatním a respektujeme jejich názory
- Pomáháme si navzájem
- Udržujeme pořádek ve škole i v jejím okolí
- Používáme kouzelná slovíčka 'prosím' a 'děkuji'
Zodpovědnost
Přijímáme odpovědnost za své jednání a plníme své povinnosti.
- Chodíme do školy včas a připraveni
- Plníme zadané úkoly
- Staráme se o své věci
- Přiznáme chybu, když ji uděláme
- Napravíme škodu, kterou způsobíme
Matice očekávaného chování
Pro každou hodnotu a každé prostředí školy máme definované konkrétní projevy očekávaného chování. Tato matice je vodítkem pro žáky i učitele a pomáhá nám všem orientovat se v tom, jak se chovat v různých částech školy.
Bezpečí
- Sedíme správně na židli
- Se židlí nehoupeme
- S nůžkami a ostrými předměty manipulujeme opatrně
Ohleduplnost
- Hlásíme se o slovo
- Necháme mluvit ostatní
- Vypínáme zvuk mobilních telefonů
Zodpovědnost
- Máme připravené pomůcky
- Plníme zadané úkoly
- Staráme se o pořádek ve třídě
Jak zavádíme PBIS do praxe
Metodiku PBIS zavádíme postupně v několika krocích:
- 1
Definování hodnot a očekávaného chování
Společně jsme vybrali tři základní hodnoty a popsali, jak vypadá jejich naplňování v různých prostorách školy.
- 2
Aktivní výuka očekávaného chování
Systematicky učíme žáky, jak se chovat prostřednictvím modelových situací, nácviku a zpětné vazby.
- 3
Oceňování pozitivního chování
Systematicky rozpoznáváme a oceňujeme žáky, kteří se chovají podle očekávání.
- 4
Jednotný přístup k řešení problémového chování
Máme jasně definované postupy, jak reagovat na různé typy nevhodného chování.
PBIS tým
Zavádění PBIS koordinuje školní tým složený z pedagogů, který se pravidelně schází a vyhodnocuje pokrok.
PBIS v akci
Podívejte se, jak zavádíme PBIS v praxi. Představujeme vám fotografie z našich projektových dnů a video z nácviku očekávaného chování.

Taneční aktivity v rámci PBIS

Projektový den zaměřený na hodnoty PBIS

Výtvarné aktivity k porozumění hodnotám PBIS

Venkovní aktivity podporující spolupráci
Video o metodice PBIS
Podívejte se na naše video, které představuje metodiku PBIS v praxi. Video ukazuje, jak s dětmi procvičujeme očekávané chování a jak zavádíme pozitivní podporu ve všech částech školy.
Délka: Krátké představení
Video vzniklo během našich projektových dnů zaměřených na PBIS

Projektový den PBIS
Fotografie z našeho projektového dne, kdy jsme se všichni zaměřili na společné hodnoty a vzor chování. Žáci měli připraveny různé kostýmy a společně jsme si ukázali správné chování v různých částech školy.